Publisert av: Trine | 09/03/2012

Livsfortellinger og utvikling i nord

I årets to første måneder har vi fått inn flere nye lokalrelaterte bøker, personlige livsfortellinger og om utviklingen i våres landsdel.

EdelweissEdelweiss – Werner Albert
I denne boken forteller forfatteren om sitt liv. Han ble født under annen verdenskrig og hadde norsk mor og østerriksk far. Han vokste opp i Norge og måtte lyve om sin østerrikske herkomst. «Dersom Otto, min østerrikske biologiske far, hadde unnlatt å svare på mitt brev i 1985, da hadde ikke jeg reist til Østerriket. Da ville  livet  mitt ha blitt annerledes, og denne historie ikke blitt skrevet.  Nå er jeg blitt 67 år gammel, men lider fortsatt under min ulykkelige barndom og oppvekst. Det er så mye som er blitt fortiet og løgner som er skapt.  Jeg benytter meg av den demokratiske ytringsfrihet, og fortelle til de som vil lese denne historien slik jeg har opplevd den.  Det skulle altså gå 43 år før jeg tok mot til meg å oppsøke min biologiske familie, og få vite det jeg nå blant annet skriver om.»

Livet på viddaLivet på vidda : en dramatisk fortelling om en reingjeters liv – Øystein Olsen
Boka Livet på vidda  handler om hvordan det er å være reingjeter, hvilke oppgaver han har og hvordan han takler disse når det oppstår vanskeligheter. Leseren får også erfare hvordan reingjeterne overlever dårlig vær.  Vi følger reingjeterne i en siida (reinby) i Sør-Varanger området i Finnmark før og etter krigen. Hovedpersonen er Anders Bigga. Han er en flink, tøff og hardfør reingjeter, men også ydmyk og en god kamerat. Han er en dyktig og bestemt siida-leder. Anders er klok og har godt kjennskap til naturen og været.  Forfatteren, Øystein Olsen, har på en fin måte skildret reingjeterlivet. Han har krydret fortellingen med mange små humoristiske historier.

Små og store hendelser fra et liv langt mot nordSmå og store hendelser fra et liv langt mot nord – Magnhild Jensen
Jeg forteller litt fra mitt opphav, noe fra min barndom og fra krigsårene i Kirkenes, om evakueringen og om tiden vi bodde i Vefsn. Deretter litt om reisen hjem igjen, min tantes lille, men helt spesielle historie og så litt fra gjenreisningstiden i Kirkenes, slik som jeg opplevde den. Så skriver jeg om noen hendelser langs en landeveg, mange år senere. Og til slutt noen eventyrlige dager på Hamarøy, hvor jeg forteller litt om min oldemor som var Knut Hamsuns yngste søster.

Terror in the ArcticTerror in the Arctic : a true story from foreign occupied Norway in World War II – Bjarnhild Tulloch
Terror in the Arctic is an autobiography set in World War II in Kirkenes, a small mining town in the north east of Norway, strategically important because of its proximity to the border with Russia. The story follows Bjarnhild, who was 5 when the war started, as she tried to make sense of the change to her family life. As the war escalated, conflicts in her family deepened. Her oldest sister fell in love with a German officer and bore his children. The tale mixes the bleak and horrific with humour and humanity, tragedy with daring and heroism, as well as funny and sometimes hilarious episodes. They smuggled food parcels to the Russian prisoners and got little toys in return. As Kirkenes was bombed to destruction, Bjarnhild and her family fled to the countryside. On her tenth birthday, in the path of the oncoming Russian Army, they escaped across a fjord in a rowing boat with a Russian plan in pursuit. They sat out the final battle, sheltering in a dig-out in a nearby hillside, until they were liberated by the Russian Army.

Hvor går Nord-NorgeHvor går Nord-Norge? : tidsbilder fra en landsdel i forandring – Svein Jentoft, Jens-Ivar Nergård, Kjell Arne Røvik (red.)
Nord-Norge omtales ofte som mulighetenes landsdel med rik tilgang på naturressurser som olje, gass, mineraler, fisk og områder for havbruk. Dette er ressurser som kan sikre fremtidens arbeidsplasser og velferd, ikke bare for landsdelen, men også for nasjonen. Men de tradisjonelle næringene er i ferd med å miste sitt fotfeste. Nyetableringer innenfor olje, oppdrett og finans mangler sikker lokal forankring. Kulturlivet preges av lokaliseringsdiskusjoner, og debatten om samiske rettigheter virker mer splittende enn samlende. Motsetningene i regionen er blitt dypere og mer synlige. Denne boken tar pulsen på Nord-Norge, og trekker opp sentrale utviklingslinjer innenfor bl.a. næringsliv, politikk, økonomi, utdanning, forvaltning og kultur.

Arktiske utfordringerArktiske utfordringer – Geir Hønneland
Arktis har blitt stadig hetere, på flere måter. Isen smelter, og forskerne er usikre på hvordan dette vil påvirke økosystemet i området. Samtidig har Arktis blitt sentrum for opphetede politiske diskusjoner: Hvem skal utvinne oljen når isen forsvinner? Hvem skal kontrollere de nye sjørutene som er i ferd med åpne seg opp?  Ja, hvem eier egentlig Arktis? Arktiske utfordringer gir en balansert innføring i de mest sentrale utfordringene og uavklarte spørsmålene i nordområdene, og retter et særskilt fokus på miljø, ressurser og energi. Samtidig presenteres de politiske prosessene som er satt i gang for å finne gode løsninger i regionen, med folkeretten som rettesnor. Forfatteren går også nærmere inn på norske interesser og ulike politiske initiativer i nordområdene, der særlig Norges forhold til Russland står sentralt.

SkallelvSkallelv : ei bygd ved havet : bilder gjennom 110 år – Thor Robertsen (red.)
Skallelv ligger omtrent midtveis mellom byene Vardø og Vadsø. Det var finske innvandrere og deres etterkommere som befolket og utviklet bygda fra 1850 årene frem til våre dager. Fiske og jordbruk var viktigste levevei i denne bygda hvor finsk var dagligspråket. Gjennom 600 bilder i boka Skallelv – ei bygd ved havet, bildet gjennom 110 år presenteres natur og bebyggelse, arbeidsliv og fritid. Vi kan følge menneskene i alle faser av livet, fra dåp til begravelse, barne- og ungdomstid så vel som voksen- og pensjonistliv i hverdag, høytid og fest. Boka forteller en spennende historie om en flerkulturell bygds vekst og tilbakegang. Idag er Skallelv fortsatt et vitalt bygdesamfunn.

Legg igjen en kommentar

Kategorier

